Centrele de Informare Turistică – noi paşi decisivi în promovarea turismului românesc şi a calităţii serviciilor
Informaţia joacă un rol fundamental în turism. Centrele de Informare Turistică completează şi restructurează acest fapt, la nivel naţional. Pentru turiştii români şi străini sursele de informare au fost broşurile editate de diverse instituţii ale statului, de asociaţii profesionale din domeniu, ocazional de agenţii de turism, site-uri de specialitate, forumuri de călătorii şi nu în ultimul rând informaţii culese de la localnici ş.a.m.d. Existenţa birourilor de turism ale României în străinătate a avut de asemenea un rol important, deşi acestea sunt deservite în general de un singur specialist, iar promovarea se face printre multe atribuţii şi acţiuni pe care acesta trebuie să le îndeplinească, uneori neputând fi fizic la acţiuni de promovare şi în acelaşi timp în birou pentru a răspunde unor eventuale solicitări. Astfel, coroborarea strategiei cu pârghii la nivel local şi regional credem că va duce la o reţetă de succes şi la efecte pozitive considerabile pe termen scurt, mediu şi lung.
Activităţile pe care acestea (CIT-urile) le desfășoară, contribuie substanţial la promovarea potenţialului local, regional şi naţional, precum şi la îmbunătăţirea imaginii atât pentru destinaţia turistică în cauză, cât şi pentru România, în ansamblu, ca destinaţie internaţională.
Când un turist ajunge într-un oraș necunoscut, Centrul de Informare Turistică (CIT) ar trebui să fie primul loc pe care îl vizitează în vederea obținerii informațiilor privind oferta turistică regională, fiind un instrument implicit al promovării calităţii serviciilor din turism.
Fiind situat la confluența tuturor surselor de informații, acesta reprezintă locul unde turiștii vor primi date relevante. Atât prima impresie, cât și serviciile oferite în centru sunt decisive, deoarece vor fi asociate cu restul sejurului petrecut în zonă. Astfel, pentru dezvoltarea durabilă a turismului la nivel local și regional, este foarte important ca obiectivele stabilite de CIT-uri, să fie unele realizabile. La stabilirea viziunii și a obiectivelor de dezvoltare este esențial să participe atât societatea civilă, comunitatea, cât și toți actorii locali, fiind vizați în primul rând cei implicați direct în domeniul turismului, deoarece ei sunt cei care dau conținut produsului turistic local.
Identitatea locală și autenticitatea destinației de călătorie joacă un rol din ce în ce mai important. Într-un astfel de model turistic local, se poate stabili, de exemplu, ce forme de turism ar trebui promovate prioritar într-o zonă. Astfel, o localitate sau o zonă turistică se poate adresa preponderent turiștilor ce practică turismul activ, în timp ce o localitate învecinată poate avea ca punct de atracție turismul de odihnă și recreere în natură, de sănătate, cultură şi tradiţie, ecoturism etc.
Buna gestionare a CIT-ului revine Directorului Centrului de Informare Turistică. El se implică activ în susţinerea punctelor de vedere ale comunităţii de afaceri, realizând parteneriate pentru promovare, îmbunătăţirea calităţii serviciilor, încurajarea investiţiilor, cooperarea cu centre similare din ţară sau străinătate. Acesta trebuie să fie o persoană specializată (absolvent al programului de formare profesională Director Centru de Informare Turistică), care să coordoneze activitatea centrului, să asigure furnizarea informaţiilor cu caracter turistic vizitatorilor, realizând promovarea turistică a întregului patrimoniu.