Tendințele industriei turismului în 2017
Industria de turism este asaltată de un val de schimbări, cu un macromediu extrem de imprevizibil, atât legate de tehnologie, cât și de comportamentul consumatorilor. În ciuda acestei imprevizibilități, există o mulțime de oportunități pentru companiile din turism dispuse să investească în noile tehnologii, în dezvoltarea noilor produse turistice, în dezvoltarea relației cu clienții și chiar să adopte noi modele de afaceri.
Printre aceste schimbări, sunt câteva care ajută companiile să se pregătească pentru provocările viitoare și să creeze noi strategii: schimbarea obiceiurilor de consum, noi modele de afaceri, seniorii și generația Y (milenialii), ţintirea pieței în funcție de noile tendințe.
Tehnologia este unul dintre factorii primari care influențează comportamentul de călătorie. Companiile ar trebui să dezvolte o strategie puternică axată pe cât mai multe canale de comunicare. Investirea în noi platforme, cum ar fi dispozitivele mobile și tabletele, este un pas necesar pentru operatori, în a ține pasul cu consumatorii conectați, indiferent de vârstă, sex și venit.
Revoluția de călătorie socială este în creștere. În prezent, consumatorii sunt atât ambasadori de brand, cât și activatori de consumatori. Pentru a merge în această direcție, companiile din turism trebuie să fie prezente activ pe rețelele de socializare pentru a-și fideliza clienții.
Ne place sau nu, sharing economy (în traducere: economie bazată pe bunuri/ servicii pe care cetățenii le împart) este greu de oprit, deoarece consumatorii caută experiențe autentice și valoare pentru banii pe care îi cheltuie, iar tehnologia deja face acest lucru. Studiile de piață privind datele demografice și preferințele consumatorilor, vor ajuta companiile să facă față noilor provocări.
Pe masură ce lumea devine mai conectată și mai centrată pe cetățean atât cadrul legislativ, cât și modelele de afaceri inovative devin cruciale pentru dezvoltarea turismului. În acelaşi timp trebuie să se acorde o atenție deosebită provocărilor și amenințărilor care caracterizează în această perioadă evoluția și creșterea industriei turismului.
În prezent, riscurile cele mai mari, care îi preocupă pe jucătorii din turism, la nivel global, sunt legate de geopolitică, terorism, răspândirea necontrolată a epidemiilor, schimbul de date și securitatea acestora. Aceste riscuri pot avea repercursiuni severe asupra industriei turismului, a cărei dezvoltare depinde în mod direct de oferirea unei experiențe de călătorie în condiții de maximă siguranță. Evenimentele recente legate de securitate, au avut un impact puternic asupra destinaților turistice afectate și s-au manifestat, în special, prin scăderea numărului de turiști și scăderea drastică a veniturilor din această activitate economică. Astfel, specialiștii se axează pe identificarea inovațiilor, a dezvoltării tehnologice și de infrastructură la nivel local, regional, național, pentru a facilita condițiile de călătorie cu măsuri îmbunătățite de securitate.
De asemenea, o alta tendință se remarcă prin noi modele de afaceri în turism care să susțină dezvoltarea durabilă și eficiența industriei, recunoscând tendinţele globale, precum și responsabilitatea industriei de a funcționa într-o manieră conștientă și responsabilă față de mediu. În acest context, se remarcă noi segmente de nișă, precum cicloturismul, turismul responsabil, slow tourism, slow food etc. care pun accent pe o interacțiune directă a turistului cu destinația turistică.
Călătorul secolului 21 are așteptări mari în ceea ce privește eficiența și o toleranță scăzută pentru orice obstacol în calea mobilității.
Modelul “turism inteligent” (smart travel), este unul care include vize inteligente, graniţe inteligente, securitate inteligentă, precum și o infrastructură de turism inteligentă. Acest model de “turism intelligent” transformă profund industria de turism, iar operatorii trebuie să se adapteze rapid noilor cerințe ale pieței, care se află într-o permanentă dezvoltare și schimbare.
Industria de turism joacă un rol cheie în stimularea creșterii economice la nivel global și implicit în generarea oportunităților de angajare. Această industrie reprezintă în jur de 9,5% din PIB la nivel global și este responsabilă de crearea a mai mult de 266 de milioane de locuri de muncă, în mod direct și indirect, potrivit World Economic Forum.
În prezent, trăim o economie a experiențelor și nu a serviciilor, iar personalul este pilonul principal în acest sens. De aceea și pregătirea lor este foarte importantă în oferirea celor mai bune experiențe clienților.
Conform FPTR, hotelurile din România funcționează acum doar cu 70% din necesarul de personal, dar în realitate mai puțin de jumătate dintre angajați sunt cu adevărat calificați, restul putând fi considerați simpli posesori de diplome.
Lipsa forței de muncă periclitează dezvoltarea uneia dintre puținele ramuri economice pe care capitalul autohton le mai poate controla și care încă mai funcționează în România, putând deveni unul dintre pilonii de dezvoltare ai unei economii bazate cu precădere pe servicii.
Formarea continuă a personalului, dezvoltarea produselor și serviciilor turistice în raport cu tendințele pieței actuale, adaptarea la noile tehnologii devin factori cheie în asigurarea competitivității pe piață.
Sursa: euromonitor international, businessdays.ro, world economic forum